Navigation auf uzh.ch
Lisa Ciccone graduated in medieval and humanistic philology at the Catholic University of Milan with Prof. Agostino Sottili and obtained her PhD in the same discipline at the University of Messina (Prof. Vincenzo Fera). In 2013-2015 she was awarded a research grant at the University of Bergamo (Prof. Francesco Lo Monaco and prof. Claudia Villa) for a project on the exegesis of Horace's Ars poetica in manuscripts from the 14th and 15th centuries. From 2018 to 2021, she was a member of the research team led by Prof. Richard Trachsler at the University of Zurich. She collaborates with the University of Pisa on the publication of the VDL (Vocabolario Dantesco Latino).
She has worked in particular on 14th-century Latin poetry and medieval exegesis of the classics. She has published the edition of the Communiter, an anonymous 14th-century commentary on Horace's Ars poetica (Florence, SISMEL-Edizioni del Galluzzo, 2016), and the edition of the commentary on the Metamorphoses from the ms. Vat. Lat. 1479 (Paris, Classiques Garnier 2020).
She is currently working at the University of Zurich for the Seminar für Griechische und Lateinische Philologie (Mittelateinische Philologie) as a scientific collaborator in the project The Ancient World seen from Medieval Glosses, which involves the edition of Pace da Ferrara’s Commentary on Geoffrey of Vinsauf’s Poetria nova and the creation of a Lexicon glossarum et commentariorum: a corpus of 400 rhetorical and mythological lemmas taken from published and unpublished commentaries on Horace’s Ars poetica and Ovid’s Metamorphoses.
1) Un commentaire médiéval aux ‘Métamorphoses’. Le Vaticanus Latinus 1479, Livres I à V. Texte établi, introduit et annoté par L. Ciccone. Traduction de M. Possamai-Pérez, avec la collaboration de P. Deleville, Paris, Classiques Garnier, 2020.
2) Un commentaire médiéval aux ‘Métamorphoses’. Le Vaticanus Latinus 1479, Livres VI à X. Texte établi et annoté par L. Ciccone et traduit par M. Possamai-Pérez, avec la collaboration de I. Salvo Garcia, Paris, Classiques Garnier, 2022.
3) Esegesi oraziana nel Medioevo: il commento ‘Communiter’, Firenze, Sismel-Edizioni del Galluzzo, 2016 (Traditio et Renovatio).
1) Emulare Orazio nel Trecento. L’Odula a Calliope di Giovanni Quatrario da Sulmona, in «Studi Medievali e Umanistici» (in print).
2) La lezione di Titiro. Note lessicali a Egl. II e IV (conscisco, edissero, monstro, poio, prodisco, reprehendo, rideo), in «Studi Danteschi», LXXXVI (2021), pp. 211-224
3) Allegoria talis est, Le système exégétique du manuscrit Vat. Lat. 1479’, in ‘Traire de latin’ et ‘espondre’. Études de la reception médiévale d’Ovide, éd. Par C. Baker, M. Cavagna et E. Guadagnini, avec la collaboration de P. Otzenberger, Paris, Classiques Garnier (Rencontres, 477 série Ovidiana, 2), 2020, pp. 21-39.
4) Ut Testatur Ovidius: Boccaccio lettore dei commenti alle Metamorfosi, in Intorno a Boccaccio. Boccaccio e dintorni. VI edizione. Seminario internazionale, 12-13 settembre 2019, a cura di G. Frosini, Firenze, Firenze University Press, 2020, pp. 77-91.
5) Moraliter intelligitur: la moralizzazione delle Metamorfosi di Ovidio nel commento anonimo del Vat. Lat. 1479, in «Aere Perennius»: il dialogo con l’Antico fra Medio Evo e prima Modernità-Seminario dottorale internazionale, 7-8 novembre 2019, in «Rassegna Europea di Letteratura Italiana», LIII-LIV (2019), 2021, pp. 23-32
6) L’allégorie entre veritas et fictio dans un commentaire médiéval aux Métamorphoses d’Ovide (ms. Vat. Lat. 1479), in Actes du Colloque ‘Ovide dans la Romania médiévale’, École normale supérieure de Lyon, 18 octobre 2018’, in «Cahiers de recherches médiévales get humanistes», XLI (2021), pp. 21-44.
7) Petrarca parum prudens in un commento quattrocentesco all’Ars poetica di Orazio, in Tradizioni petrarchesche dal Veneto all’Europa. Atti del Convegno internazionale, Verona, 3-4 dicembre 2015, «Studi medioevali e umanistici», XV (2017), p. 139-66.
8) Petrarca personaggio in un’egloga di Giovanni Quatrario, in «Studi petrarcheschi», XXVII (2014), pp. 175-211.
9) Un’accezione di sedo in un poeta trecentesco, in «Studi medievali e umanistici», IV (2006), pp. 332-36.
10) Il Carmen funereum per Petrarca di Giovanni Quatrario, in «Studi Petrarcheschi», XVIII (2005), pp. 75-112.
11) Giovanni Quatrario da Sulmona e l’elegia per l’incoronazione di Carlo III di Durazzo, in «Esperienze Letterarie» XXIX (2004), pp. 63-82.